Автомаркети та інтернет-магазини пропонують сьогодні велику різноманітність різних автомобільних ламп. Однак, коли водій стикається з лампочкою, що перегоріла, у фарі, неминуче виникає питання – який конкретно вид світлового джерела потрібно придбати для заміни? Багато автомобілістів замислюються, чи можна замінити галогенову лампу «ксеноном» або світлодіодною лампою, чи впливає відтінок освітлення на яскравість, який саме цоколь вибрати.

Будь-яка помилка при виборі автомобільних ламп може коштувати дорого. Тому важливо попередньо дізнатися про всі тонкощі та нюанси заміни цієї запчастини. Неправильний вибір світлового джерела для авто іноді викликає інші несправності в транспорті. Однак головним залишається те, що застосування джерел освітлення на автомобілі суворо регламентують державні норми. Їхнє недотримання призводить до штрафів. Тому наперед важливо розібратися у всіх тонкощах експлуатації автомобільних лампочок.

Зовнішні світлові прилади автомобіля

Зовнішні освітлювальні прилади є на кожному автомобілі і бувають різні види:

  • Габаритні вогні є слабкими джерелами автомобільного світла, призначені для визначення параметрів авто вночі або при щільному тумані. Включені габарити роблять автомобіль дуже помітним за поганої видимості на шосе в загальному дорожньому потоці.
  • Фари ближнього та далекого освітлення дороги – обов’язкові для кожного авто, відсутні на гоночних машинах, які не використовуються поза закритою трасою. Фари висвітлюють автомобільну дорогу в темний час доби і дають водієві можливість правильно орієнтуватися. Ближнє світло призначене для освітлення невеликої ділянки дороги перед авто. Далеке світло дозволяє висвітлити більш широку, віддалену ділянку дороги. Деякі моделі авто оснащені окремими фарами ближнього та далекого освітлення під одним ковпаком. Світлові елементи регулювання водія перемикаються в потрібний режим, можуть змінювати інтенсивність освітлення і напрямок пучка променів;
  • Стоп-сигнали – є у авто будь-якої марки, розташовані в задній частині транспорту. Як тільки водій наживає на гальмівну педаль, ці джерела світла спалахують. Призначені для оповіщення інших учасників дорожнього руху про те, що автомобіль гальмує. Що різкіше тисне водій на гальмо, то яскравіше горять стоп-сигнали. На деяких моделях авто стоп-сигнали можуть блимати при екстреному гальмуванні.
  • Покажчики повороту з повторювачами – розташовуються по кутках кузова автомобіля. Іноді повторювачі можуть бути вбудованими в корпус зовнішнього дзеркала заднього виду або бути присутнім на передньому крилі. Ліхтарі функціонують у переривчастому режимі, використовуються для оповіщення інших водіїв про поворот автомобіля. При аварійній сигналізації поворотні ліхтарі включаються по обидва боки авто.
  • Ліхтар заднього ходу – розташований на кормі авто. Прилад світить білим світлом позаду автомобіля та функціонує лише при включенні задньої передачі.
  • Протитуманні фари – відносяться до опціонального обладнання. У цих фарах особливий розподіл світла, який краще освітлює дорогу за відсутності хорошої видимості на дорозі.
  • Протитуманні ліхтарі – один або кілька ліхтарів встановлюють у задній частині кузова авто. Ці джерела висвітлюють яскравіше, ніж габарити, і помітні здалеку для зустрічних машин.
    Денні ходові вогні роблять автомобіль більш помітним для зустрічних машин. Включаються завжди вдень, на старих моделях авто не передбачено. У такому разі водії включають фари ближнього світла або протитуманні.

Технічні правила освітлення машини мають колірну диференціацію джерел світла. Жовте або біле світло повинні випромінювати передні фари і ліхтарі. Задні джерела світла випромінюють червоне. Поворотні вогні мають світити помаранчевим або жовтим. Ті ж правила діють для світловідбивних деталей. Бачачи темної ночі той чи інший колір автомобіля, іншому водієві простіше зорієнтуватися. Порушувати встановлені регламентом правила не можна.

Пристрій автомобільної фари

Фари та ліхтарі автомобіля оснащені трьома важливими елементами:

  • лампа;
  • система відбивачів;
  • скляна розсіювальна лінза.

Конструкції відбивачів та лінзи відповідають загальним параметрам лампи. Елементи підлаштовуються під джерело світла. На виході лампа пропонує потрібний світловий пучок. Для кожної конструкції призначається певний тип лампочок.

Завданням ближнього світла є освітлення відстані до кількох десятків метрів. При цьому машина не повинна засліплювати водіїв зустрічного транспорту та попутного із дзеркала заднього виду. При правосторонньому русі права фара повинна висвітлювати краще праву сторону траси.

Далеке світло включають лише на пустельному шосе. Пучок світла такої фари б’є в далечінь, щоб водій міг заздалегідь побачити поворот або якусь перешкоду на дорозі.

Зверніть увагу! Самостійно покращувати автомобільне освітлення не варто. Якщо ви поставите не передбачену технічним регламентом лампочку, то можете досягти неправильного відображення та поганого розсіювання світла.

Також ваш автомобіль стане засліплювати водіїв транспортних засобів, що обганяються і зустрічних. Після будь-яких неправильних змін можливе погіршене освітлення шосе.

Правилами дорожнього руху забороняється використання неналежних ламп у автомобільних фарах. Також не можна мати фари без розсіювальної системи або з розбитим скляним корпусом.

Небезпечно:

  • встановлювати ксенонові лампочки у фари;
  • їздити з розбитими фарами;
  • ставити дуже потужні галогенові фари.

Яскрава лампа робить світло потужнішим, але відбивач не розрахований на таку потужність і не зможе правильно його спрямувати. У результаті водій зліпить інших учасників дорожнього руху.

Дорожній інспектор неодмінно помітить специфічну температуру кольору ксенонового світла і випише штраф за порушення встановлених норм. Установка ксенону може трактуватися як самовільна зміна конструкції автомобіля.

Виходячи з вищесказаного, не варто експериментувати з автомобільним світлом. Заміну лампи, що перегоріла, потрібно проводити з установкою точно такого ж світлового джерела.

Пристрій різних джерел світла

Вигляд і конструкція лампи впливають на силу світла. Перші автомобільні газові ріжки погано освітлювали шосе, але могли позначити габарити машини. На зміну їм прийшли лампи розжарювання. Їх використовували не лише в автомобілях, а й у домашніх світильниках.

Відмінна риса ламп розжарювання – наявність вольфрамової нитки у безповітряній колбі. Ці світлові джерела досі використовуються в автомобільних застарілих марок. Однак їхній ресурс критичний, лампи споживають багато електроенергії, а їх віддача не висока.

У сучасних машинах застосовуються інші види світлових джерел:

1. Галогенові лампи.

Оснащені ниткою розжарювання, проте служать довше і світять яскравіше. Усередині колби знаходиться інертний газ, який перешкоджає випаровуванню вольфраму та повертає на нитку. Лампи мають збільшену силу світла. В одній колбі допускається розміщення двох спіралей – для ближнього та далекого світла.

2. Ксенонові лампи.

Не мають нитки розжарювання, тож не перегорають. Конструкція має електричну дугу. Колба лампи заповнена газоподібною речовиною – ксеноном. Висока напруга, що подається на контакти, забезпечує включення світла. Спеціальний блок забезпечує контроль за світінням дуги. Потік, який створює ксенонове джерело, потужніший і яскравіший, ніж галогеновий.

Зверніть увагу! Дуга має розміри більше, ніж спіраль у галогенці. Тому світло ксенонового джерела направити складніше, а неправильне розсіювання засліплює водіїв. Для ксенонових фар та їх омивача передбачено автоматичне коригування.

3. Світлодіоди.

Дані світлові джерела мають особливість – вони світяться під час пропускання електричного струму через напівпровідники-кристали. Світлодіодні лампочки мають високий ККД і компактні. Ресурс їх набагато вищий, ніж у попередніх ламп. Світлодіоди:

  • не вигоряють;
  • стійкі до вібрацій;
  • підходять для правильного розподілу світлового пучка.

Світло у цих лампочках створюється кількома маленькими діодами. Розташовані вони по-особливому, тому легко перетворюють ближнє світло на далеке. Світлодіоди поступово замінюють на автомобільному ринку звичні “галогенки”.

Новинкою є матричні фари. Вони застосовується десятки діодів, а алгоритм управління досить складний. Включення певних груп кристалів регулює силу свічення. Також щоразу налаштовується лінза. Матрична фара має кілька секцій, частина з яких може повертатися для освітлення повороту або вимикатися при наближенні зустрічного транспорту.

4. Лазерні фари.

Основою блакитних джерел також є світлодіоди. Однак ті, що видають строго певне випромінювання з потрібними параметрами хвилі. Через дзеркальну систему світловий потік попадає на фосфорний елемент. Він починає випромінювати біле світло. Така монохромність має свої переваги – світловий потік може збиратися лінзою у потужний вузький пучок. Тому лазерні фари добре висвітлюють далеку ділянку шосе і не при цьому не сліплять водіїв зустрічних машин. Єдиний недолік лазерних джерел – найвища ціна.

Як правильно підібрати лампу для авто

Існують певні параметри, якими слід підбирати автомобільну лампу. Кожне джерело світла має свої відмінні характеристики та властивості. Варто звернути особливу увагу на:

  • робочу напругу;
  • потужність;
  • світлосилу;
  • колірну температуру.

Робоча напруга лампи для легкових автомобілів – 12, для вантажного транспорту – 24, олдтаймери розраховані на 6 В. Кожна лампа розрахована на певні вольти. Вони повинні відповідати електричному напрузі бортової мережі машини. Однак 12-вольтна лампа може працювати і за 10-15 В. При мінімумі вона світитиме тьмяно, при максимумі – яскраво. Напруга в автомобілі має бути дуже стабільною.

Потужність визначається кількістю електрики, що споживається лампою. Кожне світлове джерело розраховане на певну, передбачену технічним регламентом потужність:

  • габаритні вогні – лампочки 4-6 Вт;
  • «протитуманки», передні та задні поворотники – 21 Вт;
  • галогенові фари головного світла – 55\60 Вт;
  • ксенонові лампи – 25 Вт, 35 Вт.

Зверніть увагу! Найменше споживання електроенергії у світлодіодних лампах. Для фар головного світла підбір потужності лампочок залежить від світлового джерела.

Світлосила – це світловий потік або кількість освітлення, що видається лампою. Параметр вимірюють у люменах Лм. Чим він вищий, тим яскравіше світить лампочка. Світлосила не завжди пропорційна споживаній потужності. Так, ксенонові лампи 35 Вт світять яскравіше галогенок. Також яскраво світять світлодіодні джерела. Іноді за своєю світлосилою розрізняються і лампи одного виду і однакової потужності. Параметр залежить від різних тонкощів конструкції лампи.

Під колірною температурою розуміють відтінок випромінюваного джерелом світла. Параметр вимірюють у кельвінах К. Орієнтуються у вимірах на відтінок розігрітих до t об’єктів. Зростання колірної температури – від червоного відтінку до жовтого, далі – до білого кольору та до блакитного.

Значення для ламп:

  • галогенові – 300-3200 К;
  • ксенонові – 4000-5500 К;
  • автомобільні світлодіоди – 5000 К.

Колірна температура автомобільних світлодіодів вважається близькою до природного сонячного світла.

Маркування автомобільних ламп

Крім вищезазначених параметрів, при підборі автомобільної лампи слід обов’язково врахувати формат цоколя. Якщо лампу, яку хочете поставити, цоколь буде іншим, то встановлення такого джерела неможливе. Розмір цоколя можна дізнатися з маркування автомобільних лампочок.

Код деталі для світлового приладу авто вказаний у посібнику з експлуатації автомобіля. У крайньому випадку, можна дістати лампу або ліхтар, що перегоріла. Для лампочок та ліхтарів салону застосовується позначення PV21W. Кожна буква маркування відповідає певному параметру:

  • P- тип патрона;
  • Y- колір лампочки;
  • 21W – потужність лампочки в Вт.

У автомобілях лампочки не вкручують. У габаритних вогнях, стоп-сигналах та інших ліхтарях застосовуються штифтові патрони типу P. Для встановлення лампу вставляють, продавлюють пружину центрального контакту, злегка повертають під невеликим кутом. Штифти при цьому на цоколі фіксуються у улоговинах патрона.

Патрони типу Т також мають штифти, однак діаметр у них менший. Вони підходять для габаритних вогнів автомобіля. Лампи мають форму трубки і 2 цоколя. Використовуються вони для підсвічування автомобільного номера та в салоні. Є й лампочки типу W. Вони мають металевого цоколя, контакти видно з колби. Лампи типу С та W просто вставляються в контакти пружини.

Колір лампи позначають Y, якщо колба виготовлена ​​із кольорового скла. Такі джерела жовтого кольору встановлюють у поворотник із білим розсіювачем. Прозорі лампи не позначені індексом.

Потужність 21W вказується на лампочках зі спіраллю, які використовуються в комбінованих фарах. Однакові секції можуть функціонувати як габаритні вогні (лампочка горить на 5 Вт) і як стоп-сигнал при натисканні педалі гальма (лампа горить на 21 Вт).

Протитуманні фари та лампи головного світла мають інше маркування. Лампочки розжарювання позначалися буквою R. Галогенові джерела маркуються H і мають літерно-цифровий формат кодування патрона. Також поширені лампи:

  • H1;
  • Н3;
  • Н4;
  • Н11;
  • НВ3.

Серед зазначених світлових джерел є однониткові та двониткові, які можуть світити ближнім та далеким світлом. Замінити лампочку одного формату іншим джерелом неможливо через певний розмір цоколя.

Ксенонові газорозрядні лампи позначаються літерою D. Є вироби під маркуванням D1S, D2S, D2R. Остання літера маркувального коду виробу показує, якій конкретно фари призначена лампа. S – для проекційних фар, R – для прожекторних.

Китайські виробники випускають лампи для автомобільних фар. Позначено вироби H1M, Н4М, Н7М. Такі ксенонові лампи оснащені ідентичним з галогенками цоколем. Експерти вважають, що подібні лампи можна встановлювати у стандартні фари для отримання яскравішого світлового потоку. Але варто пам’ятати, що така дія є незаконною і може значно спотворити освітлення дороги, а також зліпити водіїв зустрічних машин.

Також незаконно встановлювати потужні галогенові лампи потрібного вигляду. Раніше у продажу були лампи 80,90, 100 Вт, проте вони надмірно навантажували бортову автомобільну систему, а також сприяли псуванню розсіювача та відбивача. Лампи незабаром зникли із продажу.

Однак спосіб покращити світло автомобільних фар законно все ж таки існує. Штраф у разі виключається. Достатньо лише встановлювати лампи тієї ж потужності, але мають велику силу випромінюваного світла. Саме такі лампи для авто випускають відомі виробники Philips та Osram. Яскравість виробів збільшена на 100-150%, але коштують вони дорожче та мають невеликий термін служби. Підвищену яскравість ламп забезпечує тонка нитка вольфрамова. Перегорає вона дуже швидко, тому доводиться здійснювати часту заміну світлових приладів.

Заміна лампочки, що перегоріла, у фарі

Світлодіодні джерела мають досить складну конструкцію. Дуже часто світлодіодні елементи перегорають у них окремо, не всі одночасно. Ремонт подібних ламп зможе виконати тільки фахівець.

Однак, якщо заміни вимагає звичайна галогенова або ксенонова лампа, то вам не завжди потрібно поспішати в автосервіс. Заміна лампи, що вийшла з ладу, не вимагає великих зусиль і не становить нічого складного. Експерти дають деякі поради автомобілістам, які допоможуть зробити операцію без помилок:

  • Для заміни лампи в сучасних фарах не потрібно знімати скло або відбивач. Згідно з міжнародними стандартами, лампочку можна діставати, застосовуючи певний інструмент, який додається до моделі авто. Ви можете використовувати в крайньому випадку викрутку або зняти лампочку рукою.
  • Лампочку заднього ліхтаря можна поміняти зсередини багажника. Для цього зніміть обшивку по кутах. Зі ліхтаря дістаньте патрон, від’єднайте його від лампи руками.
  • Заміна лампочок далекого та ближнього світла потребує зняття фари. Для цього натисніть на спеціальні клямки елемента. Деякі моделі доступні з колісної арки. Викрутіть кермо до упору. Лампочку витягніть крізь люк, розташований у задній частині фари. Лампу фіксує пружинний замок, якщо йдеться про патрон. Його легко можна відтягнути рукою.
  • Не поспішайте викидати стару лампочку. Насамперед, оцініть стан її спіралі. Якщо вона не має пошкоджень, то лампу можна підключити безпосередньо до акумулятора за допомогою окремого шматка дроту. Якщо все функціонує, то проблема, швидше за все, була не в лампі, а в урві. Перевірте роз’єми, патрон, дроти.
  • При проблемі з ксеноновою лампою слід перевірити блок розпалювання та електричний ланцюг. Лампочка в ксеноновій конструкції – найбільш надійний елемент, тому проблема може критися в обриві або відмові блоку. Спробуйте переставити автомобільні фари місцями і перевірте, чи лампочка працює.
  • Коли потрібно встановити нову лампочку, потрібно обов’язково ретельно протерти колбу спиртом або іншим очищувачем. Після цього не торкайтеся колби пальцями. Цей момент дуже важливий для галогенових ламп. Справа в тому, що жир від пальців зменшить прозорість матеріалу колби. У разі забруднення зникне яскравість джерела світла.
  • Слід знати, що ксенон при тривалій експлуатації здатний вигоряти. Така лампочка змінює колірну температуру та забезпечує більш блакитне свічення. На вживаному автомобілі потрібно міняти відразу пару ламп. Навіть якщо перегоріло лише одне джерело. Інакше буде надмірно помітна різниця у кольорі світлового потоку. Водій може потрапити до штрафу.

Експерти рекомендують купити кілька запасних лампочок. Тоді в дорозі не застане неприємність у вигляді фари, що перегоріла. У будь-який момент можна відремонтувати світло і спокійно продовжувати подальший рух по шосе. Їхати без фар, габаритних і гальмівних вогнів дуже небезпечно. Можна потрапити не лише на штраф, а й у ДТП. Краще заздалегідь виключити будь-який ризик, особливо, якщо має бути далека поїздка.

Підіб’ємо підсумки:

  • закони суворо регламентують автомобільне світло;
  • автовиробники дотримуються вказаних умов для роботи освітлювальних приладів авто;
  • власники авто не можуть самі змінювати світловпорядкування автомобіля, конструкцію фар, розташування освітлювальних приладів;
  • автомобілі оснащуються галогеновими, світлодіодними, ксеноновими світловими приладами. Кожен вид має свої відмінності, переваги та недоліки;
  • не можна самостійно змінювати вид лампочок в автомобілі;
  • при виборі нової автомобільної лампи слід звернути особливу увагу на параметри – враховуйте потужність, силу світла, напругу, що споживається, і колір лампи;
  • не допускаються відмінності у цоколі старої та нової ламп. Новий цоколь має бути однакового розміру з цоколем старої лампи;

Пам’ятайте, що параметри цоколя закодовані в індексі лампи. Маркування також вказує на тип лампочки. Збираючись до автомагазину, заздалегідь з’ясуйте відповідний індекс потрібної лампи.

Таку інформацію можна дізнатися в інструкції, посібнику з експлуатації автомобіля, автомобільному довіднику. В крайньому випадку візьміть із собою в магазин стару лампу. Вона стане зразком, і ви зможете придбати лампочку потрібного формату і типу.

Пам’ятайте, що міняти «галогенки» та «ксенон» не так уже й складно. Ви цілком впораєтеся з цією операцією самостійно. Однак тільки якщо ви маєте якісь навички в даному процесі, а також необхідний інструмент. Однак не все так просто зі світлодіодними ліхтарями та фарами. Їх ремонт доведеться виконати в автосервісі. У разі перегорання світлодіодного джерела зверніться за допомогою до кваліфікованих фахівців.

Отримайте автомобіль за 1 день